Kul läsning från Barn i stan
Reportage
Publicerat 28 September 2019 08:00

Mysrysig monstermusikal med flera dimensioner

Pirrigt, spännande och tankeväckande, för både stora och små. När Junibacken har premiär för en helt nyskriven monstermusikal dryftas livsviktiga frågor och funderingar på scenen i den sprillans nya salongen.

text: Karin Cedronius foto: Kristina Sahlén

Illustration: Sofia Falkenhem

Vem är jag? Är jag okej? Hur ska jag få andra att tycka att jag är okej som jag är? Stora, viktiga och i högsta grad allmänmänskliga frågor ställs på sin spets i Junibackens nya monstermusikal. En musikal där huvudpersonen Frank på sin nionde födelsedag blir biten av grannens glada, uppspelta hund och strax därpå börjar drömma mystiska drömmar. Frank har nämligen förvandlats till ett monster, men ett monster i skepnad av en liten lurvig, vit hund som helst av allt vill bli kliad på magen. Så varför blir då alla så rädda för honom? 

Musikalen bygger på författaren Mats Strandbergs och illustratören Sofia Falkenhems populära barnbokserie om monstret Frank. Den är helt nyskriven och har urpremiär den 19 september på Junibackens nya scen, Salongen, där det finns plats för hela 200 åskådare.  

Kompositören bakom musiken heter Emil Nilsson och Junibackens konstnärliga ledare och regissör, Mikael Kallin, står för dramatisering och sångtexter. Ett arbete som de båda beskriver som lika delar härligt som utmanande, när Barn i stan träffar dem i studion knappt tre månader innan premiären.  

– Att skapa barnkultur innebär inte att man måste vara barnslig. Tvärtom har vi skapat en musikal som ska funka lika bra för vuxna som för barn, eftersom den berör ämnen som är giltiga för alla åldrar. Det finns många dubbla bottnar i den här historien och det har varit otroligt spännande att iscensätta och tonsätta Mats och Sofias böcker, säger Mikael. 


Mikael och Emil, som även har skapat musik till flera andra av Junibackens föreställningar, har ett närmast intuitivt samarbete där de kommunicerar och skapar musik sida vid sida i studion. 

– Det är en process som pågår hela tiden, där vi hittar melodier, textrader och prövar oss fram. Ibland sitter det direkt, ibland måste man göra om flera gånger. Det är inte ovanligt att man måste skriva om något när skådespelaren testar det för första gången, eftersom det ter sig helt annorlunda på scenen. Vi ändrar och stöper om ända fram till premiären, berättar de. 

Skådespelarna i ensemblen är riktiga musikalproffs och flera har arbetat på såväl Stadsteatern som Cirkus och Göteborgsoperan.
 
– Det är jättekul att få arbeta med så erfarna musikalartister och kunna använda deras röstresurser fullt ut, säger Emil när han spelar upp en försmak av ouvertyren för oss, där den elake clownen Krügers starka stämma fullkomligt kastar en baklänges i stolen. En inledning som heter duga!  

I musikalen söker Frank acceptans för den han är hos sin omgivning. Men det är svårt. Frank har aldrig riktigt passat in i mallen för hur en pojke ska vara och hans föräldrar bekymrar sig över att han inte gillar sport utan hellre hänger med näsan i en bok. Kompisarna är få och på hans födelsedagskalas kommer ingen av de inbjudna gästerna. När han blir ett monster är det ännu svårare för alla att acceptera honom, och han får kämpa, inte minst mot clownen Krüger, som är en elak figur som bara vill att världen ska tillhöra ”de vanliga, verkliga, de som inte är monster”…  

Musikalen riktar sig till barn mellan fem och tio år och deras vuxna. Monstertiteln och ämnet till trots lovar både Mikael och Emil att musikalen inte är alltför läskig, utan lite lagom pirrig. 


– Jag tänker mig att det ska vara läskigt på den här nivån, men inte på den här, säger Mikael och illustrerar genom att först hålla sina händer halvvägs framför ansiktet så att han fortfarande kan se över dem och sedan hålla dem helt för ögonen.  

Att sätta upp en ”helaftonsmusikal” är ett nytt grepp för Junibacken, men samtidigt en helt naturlig utveckling, menar Mikael Kallin.
 
– Vi har under flera år gått emot att göra allt längre föreställningar här på Junibacken, från de korta på 15–20 minuter till att köra upp emot 40 minuter. Detta blir ytterligare ett steg åt det hållet, där vi kör en fullskalig musikal på en hel timme i en ny salong med riktig scen och plats för 200 personer i publiken. 

Parallellt med musikskapandet i studion pågår scenograferna Maria Häggqvists och Kim Bergqvists arbete i ateljén på Junibacken för fullt. Här skapas en scenografi som för publiken direkt in i Franks hemstad Yrred, i samma sekund de kommer in i salongen. Med hjälp av tvådimensionella kulisser, spännande ljussätt-ning och projektioner skapas en suggestiv känsla med stor igenkänning från bokens illustrationer.  


– Vi har hela 30 olika scener under den timme som föreställningen pågår så det är en mycket föränderlig scenografi. Vi har hämtat inspiration från Drottningholmsteatern och deras kulisser, säger Maria och pekar på den lilla modellen av scenen som står på ateljébordet. 

Att jobba med projektioner, i kombination med ljus och rök, är också ett nytt grepp för Junibacken. 

– Det är ett effektivt sätt att byta miljöer och förflytta oss i tiden, samtidigt som det sätter den speciella känslan som vi är ute efter i Monstret och människorna, förklarar Mikael och avslutar: 

– Vår ambition är att Monstret och människorna ska ge publiken, stor som liten, en upplevelse som närmast kan liknas vid en oavbruten, hänförande förvåning. Med vår nya salong kan vi äntligen ge besökaren en komplett helaftonsmusikal och till fullo ta tillvara på teaterns möjlighet att skapa magi.

Monstret och människorna

Monstret och människorna spelas på Junibackens nya scen mellan september 2019 och januari 2020. Biljetterna bokas i förväg via Ticketmaster. Läs mer här!


Till toppen